Lokomotywa Lxd2 otrzymała nowy silnik
Lokomotywa spalinowa Lxd2 nr 478, użytkowana przez Nadmorską Kolej Wąskotorową otrzymała właśnie nowe życie. W rumuńskiej lokomotywie, wyprodukowanej w 1985 r. zamontowany został pierwszy z dwóch silników, zakupionych w grudniu ubiegłego roku w firmie Diesel System Service w Czernichowie.
12-cylindrowy silnik Wola Henschel, o mocy 505 KM i oznaczeniu 16H12A, nie jest co prawda nowy, ale przeszedł generalny remont w warsztatach w Czernichowie, k. Krakowa, specjalizujących się w serwisowaniu wysokoprężnych jednostek napędowych. Ważąca 2,5 tony jednostka napędowa, która zastąpiła identyczny, wyeksploatowany już silnik, została przetestowana przez pracowników Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej i przeszła już pozytywnie pierwsze próby ruchowe bez obciążenia.
- Proces wdrażania silnika do normalnej eksploatacji musi przebiegać stopniowo, ponieważ jednostka jest jeszcze na dotarciu – mówi Rafał Hamulczuk- mistrz warsztatu mechanicznego NKW.
- Do tej pory lokomotywa jeździła bez obciążenia, ale już wkrótce rozpoczniemy kolejne próby ruchowe, tym razem z dołączonymi wagonami. Musimy sprawdzić, jak silnik będzie się sprawował na trasie z pełnym obciążeniem, ponieważ już od następnego sezonu przewozowego, który rozpoczyna się w maju br. lokomotywa będzie eksploatowana regularnie – dodaje szef obsługi technicznej.
W lokomotywach spalinowych Lxd2, produkowanych w latach 80- tych ubiegłego wieku w rumuńskich zakładach Faur w Bukareszcie, fabrycznie montowane były 2 rodzaje silników diesla: 6-cylindrowe Maybachy, o mocy 450 KM i pojemności skokowej 19,6 l. oraz 12- cylindrowe turbodoładowane jednostki wysokoprężne Henschel Wola, o mocy 505 KM. W grudniu 2022 r., Gmina Rewal, jako właściciel spółki przekazała środki finansowe na zakup 2 silników Henschel po generalnym remoncie. Pierwszy silnik został wymieniony w lokomotywie Lxd2 478 (rok prod. 1985) przez załogę NKW w styczniu 2023 r., drugi zaś zostanie zamontowany w lokomotywie o nr 473 (rok prod. 1983), po zakończeniu sezonu przewozowego, jeszcze jesienią tego roku.
Na chwilę obecną obydwie lokomotywy są sprawne technicznie i w sezonie przewozowym wykorzystywane będą na zmianę, w trybie eksploatacyjnym tydzień na tydzień.
Lokomotywa Lxd2 nr 478 (rok prod. 1985), po wymontowaniu wyeksploatowanej jednostki napędowej.
Stary silnik wyjęto z lokomotywy przy użyciu dźwigu, po wcześniejszym zdemontowaniu poszycia dachowego.
Dwa 12-cylindrowe, turbodoładowane silniki Wola Henschel, o mocy 505 KM, zakupione w firmie Diesel System Service w Czernichowie, dotarły do warsztatów Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach w grudniu 2022 r.
Montaż 2,5- tonowej jednostki napędowej odbył się wyjątkowo sprawnie i zajął ekipie Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej zaledwie 2,5 godziny.
Wymontowany z lokomotywy Lxd2 nr 478, mocno wysłużony silnik wysokoprężny przepracował na kolei wąskotorowej 38 lat.
Nowa jednostka napędowa przeszła już pozytywnie pierwsze próby ruchowe. Do tej pory lokomotywa jeździła bez obciążenia, ale już wkrótce rozpoczną się kolejne próby ruchowe, tym razem z dołączonymi wagonami - mówi Rafał Hamulczuk- mistrz warsztatu mechanicznego NKW.
Druga lokomotywa spalinowa Lxd2 nr 473 (rok prod. 1983), otrzyma nowy silnik po zakończeniu sezonu przewozowego, jeszcze jesienią br.