Nietypowy skład
Bardzo nietypowy skład pociągu można było zaobserwować w poniedziałek, 21 marca 2023 r. na trasie Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej z Gryfic do Pogorzelicy. W próbie ruchowej z pełnym obciążeniem wzięły udział 2 lokomotywy spalinowe Lxd2, wagon motorowy Mbxd2 oraz 3 rumuńskie wagony osobowe. Próbie ruchowej z pełnym obciążeniem 125 ton poddana została lokomotywa spalinowa Lxd2 nr 478, w której w styczniu br. zamontowany został 12-cylindrowy silnik Wola Henschel po generalnym remoncie.
- Proces wdrażania silnika do normalnej eksploatacji musi przebiegać stopniowo, zgodnie z zaleceniami serwisanta. – mówi Rafał Hamulczuk - mistrz warsztatu mechanicznego NKW.- Do tej pory lokomotywa jeździła bez obciążenia, bo silnik był na dotarciu. Teraz nadszedł czas na kolejną próbę ruchową, tym razem z dołączonymi wagonami i dodatkowym obciążeniem. W poniedziałek, podczas jazdy testowej sprawdzaliśmy, czy silnik pracuje prawidłowo oraz kontrolowaliśmy ciśnienie oleju i wody – dodaje szef obsługi technicznej. Poniedziałkowe testy nowej jednostki napędowej zakończyły się pozytywnie i lokomotywa jest gotowa do użytku.
Przypomnijmy, że w grudniu 2022 r. zakupione zostały 2 wysokoprężne jednostki napędowe Henschel Wola po generalnym remoncie. Drugi silnik zostanie zamontowany w lokomotywie o nr 473 (rok prod. 1983), jeszcze jesienią tego roku. Wymiana silnika w drugiej lokomotywie będzie jednak o wiele bardziej skomplikowana, ze względu na fakt, że poprzednia jednostka, 6-cylindrowy Maybach, łoże silnika oraz układ napędowy nie jest kompatybilny z nową jednostką napędową.
Mamy jednak nadzieję, że pracownicy Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej po raz kolejny poradzą sobie z trudnościami technicznymi i od przyszłego sezonu obydwie lokomotywy będą bezawaryjnie kursować, ku uciesze turystów.